ماليات اينفلوئنسرها
ماليات بر اينفلوئنسرها
ماليات بر اينفلوئنسرها به چه صورت مي باشد ؟ تصويب ماليات اينفلوئنسر ها
كه داراي ۵۰۰ هزار دنبال كننده باشند، در هفته گذشته توسط مجلس انجام شد. با گسترش اين خبر، اعتراضهاي گستردهاي شكل گرفت. اين قانون حتي شامل شبكههاي فيلتر شدهاي مانند تلگرام هم ميشود، كه بايد ماليات پرداخت كنند. با توجه به شرايط به وجود آمده كارشناسان اقنصادي بر اين باورند؛ اينگونه ماليات گرفتن داراي نقص و ضعفهايي ميباشد.
كارشناسان معتقد هستند كه بندهاي شروط، مبناي غير مناسبي جهت محاسبه درآمد اينفلوئنسرها دارد. قوانين ماليات اينفلوئنسر ها براي افرادي كه تعداد فالوور بالايي دارند، تعيين كننده ميزان درآمد به دست آمده آنها نميباشد. بسياري از افراد فعال در شبكههاي مجازي همچنين هنرمندان از اين تصميم بسيار معترض هستند. گلايه هنرمندان به اين دليل است، كه دولت هيچ تسهيلاتي را براي آنها قرار نداده و اين تصميم براي آنها جاي نگراني دارد.
در بودجه سال ۱۴۰۰ كه در صحن مجلس مورد بررسي قرار گرفت، مادهاي جهت گرفتن ماليات از اينفوئنسرها يي است كه بيش از ۵۰۰ هزار دنبال كننده دارند. در واقعا افرادي كه در شبكه هاي مجازي داراي اين تعداد دنبال كننده باشند و تبليغات انجام ميدهند، مشمول محاسبه ماليات اينفلوئنسر ها ميشوند.
علاوه بر اين ليست افرادي كه شامل پرداخت اين ماليات ميشوند، بايد از طرف سازمان ماليات بر روي سايت قرار گيرد تا همه عموم آن اسامي را مشاهده كنند.
ميزان درآمد اينفلوئنسر ماركتينگ
طبق آمار به دست آمده پيجهايي كه بالاي ۳ ميليون دنبال كننده در ايران دارند، بيشتر از ۵۰ پيج و افرادي كه بالاي ۱ ميليون دنبال كننده دارند، بالاي ۶۰۰ پيج است. ميزان مبلغ هر فيلم كه در صفحه اينستاگرام منتشر ميشود، حدود ۵ تا ۱۰۰ ميليون است. بسياري از اينفلوئنسرها روزانه تعداد زيادي از فيلمهاي تبليغاتي خود را در صفحه اينستاگرام خود قرار ميدهند. تحقيقاتي كه توسط مركز پژوهشي بتا انجام شده حاكي از اين است، كه ميزان درآمدي كه تمامي اينفلوئنسرها براي اين تبليغات در طول سال به دست ميآورند، حدود هزار ميليارد تومان ميباشد. اين درآمد به دست آمده ۶۰۰ اينفلوئنسر در طول يكسال همان درآمدي است كه سازمان صدا و سيما براي تبليغات به دست ميآورد.
ماليات بر فالوور جايگزين ماليات بر درآمد
انتقادي كه كارشناسان از ماليات بلاگر ها گرفته اند، اين بود كه تعداد دنبال كننده معيار درآمدزايي افراد نيست و هستند پيجهايي كه فيك بوده و درآمدي را كسب نميكنند. كارشناسان معتقدند بايد ماليات افراد را طبق درآمدزايي بسنجند نه طبق فالورهايي كه در پيج هستند.
كارشناسان انتقاد ديگري مبني بر نحوه شناسايي مقدار درآمد اين افراد دارند، كه از چه راهي اين ميزان درآمد قرار است مشخص شود. طبق صحبتهايي كه آقاي زنگنه عضو كمسيون برنامه و بودجه مجلس انجام دادند، ماليات اينفلوئنسر بيشتر براي بازيگران و سلبريتيها و خوانندگان فعال در شبكههاي اجتماعي است و سنجش مناسبي براي ميزان درآمدزايي اين افراد در شبكههايي چون اينستاگرام ميباشد. تبليغاتي كه در اينستاگرام انجام ميشود، قراردادي ما بين افراد بسته نميشود و فقط طبق توافقهايي كه بين طرفين صورت گرفته تبليغ انجام ميگيرد.
اخذ ماليات از سلبريتيها
طبق بيانات مجلس شخص اينفلوئنسر ماركتينگ بايد خود اظهاري كند كه مقدار درآمد آنها با ايتم تبليغات چقدر است و سازمان امو ماليات طبق ادعاي آنها عدد ماليات را مشخص نمايد. با توجه به صحبتهايي كه محمد عليزاده معاون فني و حقوقي سازمان امور مالياتي بيان كرده اند: اين اداره از طريق تكنولوژيهاي موجود و هوشمند ميزان درآمد اين افراد را تعيين ميكنند. ايشان فرمودند كه سلبريتيهايي كه بايد ماليات پرداخت كنند شاخصهايي برايشان در نظر گرفته ميشود و حساب بانكي همه افراد پايش ميشود. ايشان اظهار داشتند: كه همه استعلامها و ديتاي اين افراد طبق الگوريتمهايي كه انجام ميشود، در يك پنا در پروفايل اين اشخاص مينشيند.
تراكنشهاي اين افراد خود گواهي درآمدزايي آنها نميباشد، اما راههايي وجود دارد كه از طريق آنها ميتوان ميزان درآمد افراد را از طريق تبليغات شبكههاي مجازي به دست آورد. ممكن است افراد سلبريتي خارج از ايران باشند و شامل پرداخت ماليات نميشوند، آقاي زنگنه فرمودند كه صفحه اين افراد به وسيله موسسه و يا فرد ديگر در ايران مديريت ميشود، وي بيان كرد اين افراد هم شامل پرداخت ماليات حاصل از فعاليتهاي مجازي ميشوند. حتي افرادي كه در تلگرام كانالهايي دارند شامل اين ماليات ميشوند و افرادي كه بالاي ۵۰۰ هزار دنبال كننده دارند، شامل اين مصوبه مجلس ميشوند. افرادي كه كمتر از اين تعداد دنبال كننده دارند، شامل اين قانون مجلس نميشوند و ميتوانند فعاليتهاي تبليغاتي انجام دهند.