دوگانه سوز كردن خودرو در شهرهاي بزرگ و شلوغ كه تردد شهري و بين شهري در آن بالا است، يكي از راههاي موثر در كاهش مصرف سوخت و همچنين كاهش آلودگي هوا محسوب ميشود. در كشور ما نيز اين روند در ابتدا از ناوگان حمل و نقل عمومي و تاكسيها و پس از آن با توليد خودروهاي داخلي آغاز شد.
گاز سوز كردن خودرو يكي از مؤثرترين راههايي است كه باعث كاهش مصرف سوخت ميشود. از طرفي ميتواند آلودگي هوا را كم كند. همچنين تا حد زيادي هزينه هاي سوخت گيري را براي رانندگان پايين آورد. اگر چه دوگانه سوز كردن خودروهاي متنوع يك تكنيك و ترفند عالي به حساب ميآيد. ولي عمدتاً اجراي اين روش ضمن داشتن مزايا ميتواند معايب زيادي را به همراه داشته باشد.
طرح دوگانه سوز كردن خودروهاي مختلف در كشور ايران از اوايل دهه 80 تا به امروز شروع شده است. معمولاً اين طرح به علت افزايش نرخ سوخت بنزين، مورد استقبال بسياري از افراد خصوصاً شركت ايران خودرو و سايپا قرار گرفت. بر همين اساس توليدكنندگان خودرو سعي كردند تا ماشين هاي دوگانه را به شكل فابريك گاز سوز، طراحي و عرضه كنند. البته در اين ميان برخي شركتها و كارگاهها با استفادهها از تجهيزات لازم و حفظ ايمني توانستهاند خودروها را گاز سوز كنند و تا حد چشم گيري مصرف بنزين را كاهش دهند.
مزاياي يك خودرو گاز سوز
مهمترين موضوعي كه در گاز سوز كردن خودروها وجود دارد صرفه اقتصادي آن است. به همين دليل بيشتر افراد سعي ميكنند با دوگانه سوز كردن خودروهاي خود از پرداخت هزينه بنزين خودداري كنند. با يك باك گاز ميتوانيد مسافت طولانيتري را در مقايسه با يك باك بنزين طي نماييد. اين مسئله بيشتر براي رانندگان تاكسيها و خودروهاي عمومي حائز اهميت است.
كاهش آلودگي با خودروهاي دوگانه سوز
اگر چه عمده ترين دليلي كه باعث شده است تا بيشتر افراد به سمت گاز سوز كردن خودروهاي خود متمايل شوند ارزان بودن هزينه گاز نسبت به هزينه بنزين است. اما يكي ديگر از دلايل روي آوردن به خودروهاي گاز سوز، كاهش آلودگي هوا خصوصاً در كلان شهرها ميباشد. مثلاً يك سمند با سوخت CNG ميتواند 11 برابر كمتر از يك سمند با سوخت بنزين گازهاي گلخانه اي از خود توليد كند. در واقع خوب است بدانيد كه استفاده از سوختهاي مناسبي مانند CNG و LPG نيز مصرف بنزين در كشور را تا حد زيادي كاهش ميدهد. در نتيجه بهرهمندي از اين انرژي ميتواند در ابعاد ديگري به كار گرفته شود، پس در كشورهايي مانند ايران كه چرخه اقتصاد آنها بر مبناي فرآورده هاي نفتي فعال است قطعاً گاز سوز كردن خودروها ميتواند ارزش بيشتري براي دولت و ملت داشته باشد.
معايب گاز سوز كردن ماشين
اگر به دنبال گاز سوز كردن خودروي خود هستيد. بهتر است بدانيد كه هزينه نگهداري لوازمات ماشين هاي دوگانه سوز در نرخ بيشتري از خودروهاي بنزين سوز قرار دارد. از طرفي چون مخزن نگهداري گاز بايد در بخش عظيمي از صندوق عقب جاسازي شود. بنابراين حجم زيادي از صندوق عقب غير قابل استفاده ميشود. يكي ديگر از معايب گاز سوز كردن خودرو، آسيب پذيري بالاي ماشين هاي دوگانه سوز در زمان تصادفات رانندگي است. معمولاً پليس هاي راهور نسبت به كيفيت مخزن هاي گاز در عقب خودرو حساسيت بالايي نشان ميدهند. آنها معتقدند كه يك خودروي دوگانه سوز غير استاندارد شبيه به يك بمب ساعتي است. كه ميتواند در هر لحظه خطرساز باشد. پس براي گاز سوز كردن انواع خودرو به سراغ كارگاههاي غير قانوني نرويد. چون قطعاً مخزن هاي نصب شده توسط اين مراكز، ايمني لازم را ندارند و تا حد زيادي بيكيفيت هستند.
سخن پاياني
نكته حائز اهميت كه در رابطه با گاز سوز كردن خودروهاي مختلف وجود دارد مسئله ايمني آنهاست. به طور كلي خودروهايي كه به صورت دستي گاز سوز ميشوند عمدتاً آسيب زيادي را به قواي محركه وارد ميكنند. پس لازم است تا براي دوگانه سوز كردن خودروي خود به مراكز معتبري مراجعه كنيد. كه تمام تكنيك هاي استاندارد را رعايت ميكنند. شايد ديده باشيد كه گاهي اوقات در زمان سوخت گيري برخي خودروهاي دوگانه سوز دچار انفجارهاي مهيب ميشوند. در واقع اين اتفاق زماني رخ ميدهد كه مخزن CNG كنترل كيفي مناسبي نداشته و توسط افراد غير ماهر كار گذاشته شدهاند.