دوبلكس

مشاور ديجيتال ماركتينگ

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

دوبلكس

۶ بازديد

دوبلكس چيست؟ اين سوالي است كه ممكن است براي بعضي افراد پيش بيايد. خانه ها در اشكال و ابعاد گوناگون ساخته مي شوند كه يكي از آن ها خانه دوبلكس مي باشد. خانه هاي دوبلكس ممكن است ديوار به ديوار يكديگر يا در بالاي يكديگر ساخته شوند. در واقع اين نوع خانه ها يك خانه محسوب مي شوند و به عنوان دو خانه مجزا به شمار نمي آيند.

به بياني ساده تر مي توان گفت كه اگر دو طبقه ساختمان توسط پلكان داخلي به يكديگر متصل شوند، اين خانه دوبلكس به شمار مي آيد. در طراحي خانه دوبلكس از دو طبقه به منظور ساخت يك واحد مسكوني استفاده مي شود، از اين رو براي چيدمان مبلمان و هر نوع دكوراسيون داخلي به اندازه كافي فضا براي صاحب خانه موجود است.

داشتن خانه دوبلكس يك مزيت بزرگ است، زيرا شما صاحب يك خانه هستيد اما به اندازه دو خانه فضاي كافي در اختيار داريد. قيمت خانه دوبلكس در مقايسه با يك خانه معمولي بالاتر است، زيرا طراحي آن متفاوت است. چنين خانه اي تنها به دليل معماري خاص خود شناخته شده نيست، بلكه ساختار آن به طور كامل متفاوت است.

خانه دوبلكس به خانه‌اي گفته مي‌شود كه از يك راه‌پله در فضاي داخلي خانه بهره برده است. اين راه‌پله دوطبقه از ساختمان را به يكديگر مرتبط كرده و يك واحد ساختماني يكپارچه مي‌سازد. طراحي دوبلكس يكي از محبوب‌ترين و البته فاخرترين طراحي‌هايي است كه مورد مقبول عموم مردم قرار دارد. در اين سبك از دكوراسيون، راه‌پله و نحوه اجراي آن نسبت به سايرين اولويت است.

 

عناصر اصلي در خانه دوبلكس 

در خانه‌هاي دوبلكس چند عنصر نقشي اساسي و مهم دارند. مؤثرترين آن‌ها پلكان است كه از بخش‌هاي ضروري و جدايي‌ناپذير خانه‌هاي دوبلكس به شمار مي‌آيد. تفاوتي ندارد خانه شما بزرگ است يا كوچك، پله‌ها مي‌بايست از زيبايي و استاندارد كافي برخوردار باشند. اگر فضاي كافي براي طراحي پلكان داريد، مي‌توانيد از نمونه‌هاي گرد استفاده كنيد تا دكوراسيوني مجلل خلق كنيد.

 

تنوع بي‌نظيري كه در راه‌پله‌هاي دوبلكس وجود دارد، دست شما را براي انتخاب باز گذاشته است. درصورتي‌كه سبك حاكم بر فضا مدرن است، مي‌توانيد از پله‌هاي استيل، شيشه‌اي، فلزي و يا تركيب اين متريال با يكديگر استفاده كنيد. اين در حالي است كه در دكوراسيون­هاي كلاسيك استفاده از پلكان چوبي رايج‌تر است.

 

انواع خانه دوبلكس

برخلاف تصور عموم مردم، خانه‌هاي دوبلكس تنها در مساحت و متراژ بزرگ ساخته نمي‌شوند. اغلب طراحان براي استفاده بهينه از خانه‌هايي با متراژ كم، فضا را در ارتفاع تقسيم مي‌كنند. براي طراحي و ساخت دوبلكس چندين روش رايج وجود دارد؛ اما در يك نگاه كلي طراحان و معماران خانه‌هاي دوبلكس را با سه الگوي رايج مي‌سازند.

خانه دوبلكس زيرشيرواني: همان‌طور كه از نامش پيداست در اين تكنيك طراحي فضاي اصلي خانه از طريق يك پله به محيط زيرشيرواني متصل مي‌شود.

خانه دوبلكس استاندارد: در ساختمان‌هاي بلند، آخرين طبقه كه نسبت به سايرين مساحت كمتري دارد، توسط پلكان به طبقه زيرين متصل مي‌شود.

خانه دوبلكس معمولي: برخلاف نمونه قبلي، دوبلكس معكوس در پايين‌ترين طبقه ساختمان انجام‌شده و فضاي زيرزمين، پاسيو و يا حياط‌خلوت از طريق پلكان به فضاي خانه متصل مي‌شود.

 

معايب و مزاياي خانه دوبلكس

بزرگ‌ترين مزيت استفاده از طراحي دوبلكس در خانه، استفاده حداكثري از فضاست. حتي درصورتي‌كه متراژ كافي براي طراحي نداشته باشيد، مي‌توانيد با تقسيم فضا در ارتفاع، فضاي بيشتري ايجاد كنيد. اين كار موجب تفكيك محيط استراحت از فضاي پذيرايي مي‌شود و به دكوراسيون خانه هويت مي‌بخشد. ساير مزاياي استفاده از دوبلكس را مي‌توان در موارد زير خلاصه نمود:

ايجاد حريم شخصي: با تفكيك فضاها از يكديگر مي‌توانيد براي ساكنين يك‌خانه حريم شخصي ايجاد كنيد. در اين حالت مهمانان نيز وادار به رعايت اين حريم خواهند شد. چراكه رفت‌وآمد از پله‌ها بدون اجازه و نظر صاحب‌خانه ممكن نيست.

اجاره طبقات دوبلكس: در دكوراسيون هاي اداري ايجاد فضاي دوبلكس امكان اجاره دادن طبقات را فراهم مي‌كند. اگرچه اين موضوع در خانه‌هاي ايراني امكان‌پذير نيست؛ اما در محيط‌هاي اداري و تجاري، موجب كسب درآمد مي‌شود.

افزايش ارزش ملك: اگرچه ساخت دوبلكس هزينه زيادي به كارفرما تحميل مي‌كند، اما ارزش ملك را به‌مراتب افزايش مي‌دهد. با ايجاد يك دكوراسيون زيبا در خانه دوبلكس مي‌توانيد آن را بيش از ارزش اصلي خود به فروش دهيد.

در كنار تمام اين مزايا، طراحي دوبلكس معايبي نيز در بردارد.

انتقال صدا: ازآنجايي‌كه در خانه‌هاي دوبلكس يك راه‌پله دوطبقه از ساختمان را به يكديگر پيوند مي‌زند، احتمال انتقال صدا به‌مراتب بيشتر است. استفاده درست از عايق بندها مي‌تواند تا حدود زيادي مانع انتقال صدا شود.

وجود پلكان: رفت‌وآمد از طريق پله براي عموم اعضاي خانواده ممكن نيست. افراد سالمند و يا كودكان نمي‌توانند به‌طور مكرر در ميان طبقات رفت‌وآمد كنند.

تعمير و نگهداري: نگهداري و تعمير خانه‌هاي دوبلكس بسيار هزينه‌بر و دشوار است. تأمين سرمايش و گرمايش خانه از مهم‌ترين دغدغه‌هاي صاحبين ملك دوبلكس است.

سخن پاياني

خانه دوبلكس يكي از محبوب‌ترين انواع خانه‌هاست كه براي عموم مردم جذاب و زيبا به نظر مي‌رسد. نه‌تنها در متراژهاي بزرگ، بلكه طراحي دوبلكس در خانه‌هاي كوچك نيز كاربرد دارد. براي اين كار مي‌توانيد از تكنيك‌هاي رايج ساخت دوبلكس استفاده كنيد. بااين‌حال مي‌بايست بيشترين توجه خود را به پلكان دوبلكس اختصاص دهيد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.